KEROSAKAN BERKAITAN PERISIAN PERISIAN KOMPUTER

1. Registry:

Registry Windows adalah pangkalan data yang besar yang mengandungi tetapan dan konfigurasi untuk perkakasan, program dan aplikasi yang berjalan di komputer anda. Setiap kali anda memasang program, kunci dan nilainya tertanam dalam registri, di mana anda boleh mengkonfigurasi mereka atau melakukan langkah penyelesaian masalah untuk membaiki program yang rosak. Sekiranya pendaftaran tidak dikekalkan dengan betul, ia boleh mengalami masalah yang menyebabkan masalah sistem dan aplikasi.
REGISTRY ERROR

simptom berlaku nya registry error
1>Sistem operasi sentiasa crashes.
2>
Paparan skrin dan perisian kerap freezes.
3>Komputer memerlukan masa yang lama semasa booting.
4> komputer menjadi pelahan dan prestatsi kurang

 punca berlakunya registry error
1> virus
2> salah matikan komputer dengan mencabut plug di power source
3> mutiple otries
4> malware

Blue screen
2.AUTO RESTART ERRORSSalah satu masaalah atau kerosakan yang selalu berlaku pada komputer adalah keadaan dimana komputer selalu restart dengan sendiri. Dalam kes komputer selalu restart ini tentu saja sangat membosankan terutama jika kita sedang membuat kerja, tiba-tiba komputer restart sendiri dan kita tidak sempat menyimpan dokumen tersebut.

simptom berlaku nya AUTO RESTART ERROR 1>Komputer sentiasa ‘restart’ secara tiba-tiba. 2>Mendapat notifikasi ‘error messages’.

punca berlakunya
Auto Restart Error 1>Virus 2> Jangka masa atau pun time evaluation sudah tamat 3>Processor atau pc terlampau panas.
4> terkumpul  debu di heatsink pendingin, akan menghalang aliran udara
5>Kerosakan  bekalan kuasa.
3.blue screen error: Skrin biru mati (atau Blue Screen of Death, (BSoD) adalah pendedahan kepada kesalahan yang terdedah oleh sistem kawalan - terutama Microsoft Windows - yang disebabkan oleh masalah sistem komputer. Kesilapan skrin Blue Screen of Death biasanya berakar daripada masalah dengan penggalak peranti, memori komputer masalahnya ialah, senarai Windows yang rosak, dan DLL yang tidak sepadan. Mungkin dikatakan bahawa hampir semua versi Windows mungkin mengalami masalah skrin biru ini, apabila versi beta terawal untuk Windows Vista juga mendedahkan skrin merah semasa error. Image result for blue screen error
simptom 1>Komputer akan berhenti secara tiba-tiba dan program perisian gagal berfungsi seterusnya menjadikan paparan menjadi biru.


punca:
1> kerosakan di memory (RAM).
2>
Startup error.3>Registry error.4>Driver error.
4.
 Invalid boot disk
Kesalahan cakera boot tidak sah adalah masalah biasa yang berlaku apabila komputer 'boot'. Kes ini berlaku kerana pelbagai sebab. Antaranya adalah selepas pemasangan sistem operasi, penggantian cakera keras baru, dan selepas menaik taraf komponen 'motherboard'. Kesalahan boot yang tidak sah ini biasanya berlaku kerana peraturan dalam menyusun 'urutan boot'. Terdapat banyak cara untuk mengatasi masalah ini seperti menukar cakera keras baru, melaksanakan 'pemulihan sistem' dan mengubah susunan boot pemilihan.



simptom kerosakan invalid boot disk:
1>Komputer mengeluarkan bunyi bising seperti ‘buzzing’ dan ‘clicking’ dari casing.

punca kerosakan invalid boot disk:
1>
Diserang virus.
2>hardisk mengalami bad atau tidak dipasang dengan betul
3>
Boot priority yang salah di CMOS setup.
4>
Corrupt file  atau kehilangan boot file.
5>
Kerosakan di active partition.

5.
Inaccessible boot drive.:
Sama seperti invalid boot disk. Inaccessible boot drive juga biasa terjadi saat komputer dalam sedang ‘booting’. ‘Inaccessible boot drive’ juga boleh berlaku selepas pemasangan sistem operasi, penggantian cakera keras yang baru, dan selepas menaiktaraf komponen
motherboard’. Sama juga seperti ‘invalid boot disk’, ;inaccessible boot disk’ juga berlaku kerana silap aturan dalam menyusun ‘boot sequence’. Terdapat banyak cara untuk mengatasi masalah ini seperti menukar hard disk yang baru, melakukan ‘system recovery’ dan mengubah selection boot order.



simptom kerosakan inaccable boot drive:
1>
Komputer mengeluarkan bunyi bising seperti ‘buzzing’ dan ‘clicking’ dari casing.

Punca Kerosakan Inaccessible Boot Disk:
1>Kerosakan pada active partition.
2>Corrupt atau kehilangan boot file.
3>Diserang virus.
4>Boot priority yang salah di CMOS setup.








Comments

Popular posts from this blog

SIMPTOM KEROSAKAN BERKAITAN PENCETAK

SIMPTOM KEROSAKAN BERKAITAN PERKAKASAN)