PENCETAK

Jenis-Jenis  Pencetak


1.PENCETAK JENIS DOT-MATRIX

Pencetak ini mempunyai pengetus berbentuk titik kecil yang dipanggil pin. Pencetak Dot-matrik 9-pin bermakna pengetuk adalah 5 mata (titik) melintang dan 7 mata dari atas ke bawah. 24-dot-matriks juga mengepam berulang kali dan hasilnya kelihatan lebih penuh. Ia juga boleh menghasilkan pencetak warna dengan sekurang-kurangnya 3 warna asas yang boleh digabungkan untuk membentuk warna lain.






2.PENCETAK INK JET

Pencetak semburan dakwat merujuk kepada jenis pencetak komputer yang tidak bertanggar yang menggunakan dakwat cair yang disembur ke atas kertas. Ia adalah pencetak komputer yang paling biasa untuk penggunaan umum kerana kos rendah, output berkualiti tinggi, usaha untuk mencetak dalam warna-warna terang dan mudah digunakan. Seperti kebanyakan teknologi moden, panci periuk induksi dibina berdasarkan kemajuan oleh versi terdahulu. Antara penyumbang termasuk Epson, Hewlett-Packard dan Canon boleh menuduh menyumbang sebahagian besar kepada pembangunan dakwat pencetak dakwat moden. Di pasaran pengguna di seluruh dunia, empat penyiasat bertanggungjawab ke atas kebanyakan pencetak pencetak lekukan: Canon, Hewlett-Packard, Epson, dan Lexmark. Kemunculan pasaran memasukkan dakwat bahan jet dakwat (Penyejuk bahan jet dakwat) juga menggunakan teknologi induksi redaman, biasanya lempeng induksi piezoeletrik, untuk melampirkan bahan secara langsung ke substrat. Kelajuan pencetak ini adalah 10 kali lebih sesuai daripada pencetak biasa.

3.PENCETAK LASER PRINT
Jenis ini menggunakan kelompok sinar bagi membantu memindahkan maklumat daripada CPU ke kertas.  Hasilnya amat bermutu tinggi.  Jenis ini juga mempunyai kepantasan tertentu.  Kelajuan ini dikira dengan bilangan aksara yang boleh dicetak dalam masa satu saat.

Comments

Popular posts from this blog

KEROSAKAN BERKAITAN PERISIAN PERISIAN KOMPUTER

SIMPTOM KEROSAKAN BERKAITAN PENCETAK

SIMPTOM KEROSAKAN BERKAITAN PERKAKASAN)